Ontroerende herinneringen zijn prachtig vastgelegd op doek

Bron: Ons Eiland - Anneke Flikweert, 17 maart 2011

ZIERIKZEE - De molen van Oosterland, de etalage van een schilderswinkel, een prachtig portret van een jong overleden zusje. Medewerkers, bewoners van verpleeghuis Cornelia Allévo in Zierikzee en bezoekers van de dagbehandeling kregen van 28 februari tot en met 18 maart de gelegenheid een schilderij te maken in het teken van herinneringen aan dierbaren.

Door Stichting bevordering gezondheidszorg en maatschappelijke zorg gesubsidieerd met € 500,00.

Bewoners hebben indrukwekkende schilderijen gemaakt.
Foto: Marieke Mandemaker

Het ging om herinneringen aan mensen die al overleden zijn, maar ook om portretten van mensen die nog leven. Dit unieke project werd georganiseerd door de commissie Terminale zorg van het verpleeghuis. Op elke afdeling is het schilderen zorgvuldig voorbereid, vertelt geestelijk verzorger Emmy Lingen. Eerst werd in woorden vastgelegd welke herinneringen de deelnemers te binnen schoten, waardoor het later makkelijker werd die herinneringen in beelden te vangen. Emmy Lingen: "Het gaat om de emotie en de kleuren. Het proces is belangrijk. Welke positieve herinneringen wil je vastleggen? Zo ontstonden er portretten van de gezelligheid bij oma thuis, het leven op de boerderij, maar bijvoorbeeld ook zeegezichten, van mensen die vroeger zelf gevaren hebben."

Tijdens het schilderen werden de deelnemers zoveel mogelijk één op één begeleid door medewerkers van de Cornelia en cursisten van lerares schilderen Anneke Leijdekker. Het valt namelijk niet altijd mee de beelden op doek vast te leggen. In totaal vonden er in de afgelopen weken zo’n acht schilderrondes plaats. "Het was voor ons ook een heel avontuur," vertelt Emmy Lingen. "Twee jaar geleden hadden we een leuk soortgelijk project met gedichten. Het gaat ons om het hebben van een fijn moment en het delen van een positieve herinnering en daar past schilderen heel goed bij. We gaan dit vaker doen; de schildersmaterialen hebben we nu in huis."

De schildersessies voor de bewoners en bezoekers van de dagbehandeling duurden ongeveer een uur en daarin werd heel wat moois vastgelegd. "U heeft nu allemaal een eigen schilderij," sloot cursusleidster Anneke Leijdekker de bijeenkomst af. Vervolgens besprak ze de gemaakte schilderijen stuk voor stuk met de deelnemers. Een bloementuin in de avond, een koe die gemolken moest worden; de herinneringen waren talrijk en riepen weer reacties op bij de overige deelnemers. "Het gaat om het vastleggen van ervaringen die je hebt vastgelegd met je zintuigen," legt Anneke Leijdekker na afloop uit. "Je vroegste herinneringen hebben te maken met je smaak en reuk. Het is heel ontroerend om te zien wat mensen dan vastleggen. Een ribfluwelen jasje wat moeder ooit maakte, met gouden knopen. Het doel is niet om een technisch mooi schilderij te maken. Het gaat om het moment van herinnering en dit is een manier om al die verhalen te uiten."